Sidor

söndag 31 maj 2009

The last harvest/ Den sista skörden

Ja det kan låta konstigt, det borde ju vara årets första. Men för mig är det den sista i min trädgård. Det är en lite sorglig känsla att plocka av dessa delikatesser. Känslan är ungefär som för flyktingen som återvänder till sitt sönderbombade hus och samlar ihop de rester som går att ta med sig. Grönsakslandet är fullt med maskrosor och annat ogräs. Mellan ogräset sticker några överlevare upp, rosorna som inte fick plats någon annan stans, jordgubbarna, kajpen och sparrisen.
It may sound strange, it should be the first. But for me it is the last in my old garden. It was quite a sad feeling picking those vegetables. It could be described as it would feel how it would be a refugee returning to her blown down house to collect the remnats that could be rescued. The patch is filled with weed. Between the weeds I find a few survivors, the roses I couldn't find a spot for, the strawberry plants, the spring onions and the aspargus..
Jag fick med mig lite vildsådda penseer, förgätmigej, flerårig salladslök, en tjock knippa med sparris, lite rabarberstjälkar, örter och strandkål i knopp. Blommorna hamnade såklart i vas, rabarbern skivades och sockrades för att kokas imorgon och grönsakerna fick ett lätt uppkok tillsammans med örter, vilka serverades med lite örtkryddat smältsmör blandat med kallpressad rapsolja. En enkel avskedsfest.
I brought home some pansys, forget me not, spring onion, herbs and sea kale. The flowers was put in a vase and the rhubarb sliced down in a bowl with sugar on top (to be boiled another day). The veggies was slightly boiled with herbs and served with just a little melted butter with oil and herbs. A simple farewell feast.

13 kommentarer:

  1. Så mycket härligt du fick med från trädgården. Hoppas att du snart får en ny trädgård att pyssla i.

    Ha en bra vecka!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  2. Hoppas du snart får en ny trädgård att på ta i!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  3. Ah this is sad, saying goodbye (to that garden that you loved so much) is always sad. The french say partir c'est mourir un peu, but you know this end is also a new beginning. Close down one experience and open another! Good luck in your new life! xoxo

    SvaraRadera
  4. They look absolutely gorgeous!Sad though.

    ~Silver
    from One Day at a Time

    SvaraRadera
  5. Det låter verkligen sorgligt. Hoppas du hittar en plats att odla på snart ! KRAM Malin

    SvaraRadera
  6. Älskade! Du är så fin, och jag hoppas också att du snart har ett eget ställe att odla på, du har gjort mig beroende av din matlagning och din egenodlade ingredienser! :-)

    Älskar dig!

    SvaraRadera
  7. Men inte fick du med dig några jordgubbar inte!!!! Dom åt jag upp mwahahahaha ;D

    Kram //GoD

    SvaraRadera
  8. Riktigt fin skörd du fått! Rabarber är så gott, och sparris riktigt läckert! Jag har balkong o ingen "egen trädgård", men i rabattterna utanför kan man gräva ner en hel del smått o gott.. Ha en fin helg//Eva

    SvaraRadera
  9. Du kanske har en balkong där du kan odla litegrann...
    Det är ju härligt att kunna plocka inlitegrann.
    Kul att du fick med dig lite iaf,
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  10. Hej vännen!

    Önskar dig en fin & skön helg..!

    : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  11. Ah, the sad ending...but they look so beautiful.. xo Joan

    SvaraRadera
  12. Åh vilken vacker blogg! Underbara bilder och intressanta inlägg.
    Är det okej att jag lägger til dig på favoriter på min blogg så jag fortsätter hitta hit?

    Ha en fin dag,
    Kram Linda i Avesta.

    SvaraRadera