Sidor

måndag 20 oktober 2008

Fresh air all weekend

Jojomensan. Jag har varit utomhus heela helgen och blivit lite brun i ansiktet.
Fredagen tog jag semester och följde med äldste sonen till skolan. De går alltid ut i skogen på fredagarna och har undervisningen där. Nu var det ju älgjaktsvecka så vi gick till lilla skogen mitt i byn. Jag och grabben byggde koja när vi inte hade lektion. Ja, sen då. Upp tidigt igen lördag morgon, den vackra rimfrosten och solen var jag ju tvungen att fota.

That's right. I've been outside all weekend, and even got a bit sun tanned.
Friday i took a little vacation to follow my eldest to school. They always have the fridays out in te forest. But this week its hunting week, moose hunting. Then we just had to keep away from the forest and went to a smaller one in the middle of the village. Me and son built a little hut when we had free time from the lessons. And on the saturday I got up early in the morning. I took a picture of the frost and the sunrise.
Jag jobbade som funktionär på orienteringstävlingen, det var riktigt kul. Över 2000 anmälda. Sonen sprang stafett med en pojke från Gotland och på söndagen var det maskerad ol. Killarna var pirater, men de får ni inte se. Istället får ni se ett par häxor som kommer inrusande i mål.

I worked as functionary on the orientationcontest, it was so fun.Over 2000 runners. My boy ran relay race, with a boy from Gotland and on the sunday there was masquerade-ol. The boys were pirates, but I won't show you. Instead I'll show you two witches racing to the goal-post.
Ikväll ska jag bläddra lite i den här som kom med posten idag. En liten handbok i Ingenjörs "konst" från 1907. Jätterolig läsning, vackra ritningar. Nu ska jag lära mig hur en ångpanna fungerar, för det får man inte nuförtiden i skolan.

Tonight I will read this one. It arrived with the post today. Its an engineers handbook from 1907. So fun to read and look at the drawings. I will learn how a steam engine works, because I didn't learn that in school.

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig upplevelse, och annorlunda helg, plugga på du så får du examen snart, ha en bra vecka, kram VIOLAN

    SvaraRadera
  2. Aaaah a witch race, I should have been there!

    SvaraRadera
  3. Vilken helg och vilken skola , kul att de är ute och undervisar , sånt gillar jag !
    Men den där boken såg inge vidare upphetsande ut ;-)
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej! Häxrace - vilken happening! Höll på att missa ditt inlägg med den fantastiska pysselbyrån! Vilken skattkista! Hårt arbete men det måste ju kännas som att det var mödan värt?!

    Själv håller jag fortfarande på med tvätten efter resan och ska BÖRJA tanka över bilder från kameran...

    Kram/Lena

    SvaraRadera
  5. Hej, missa inte att bekräfta din plats i vita gåvor! kram Mia

    SvaraRadera
  6. Häftig bok !!
    "det går hit, det går dit,
    det går runt en liten bit.
    Och den startar med ett kick - det är en makalös manick"
    Jag kommer och bläddrar i den så fort jag bara kan !

    SvaraRadera
  7. Byrån du visade i förra inlägget är precis en så´n som jag vill ha. Vad ska du ha för den? Skämt åsido, den var JÄTTEfin. Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  8. Tack för din rara kommentar jag blir så glad. Vilken häxjakt du fick vara med om då, så kul. den boken skulle inte vara nåt för mig inte men blir immpad av att du vill läsa den hihi.
    Kram/Ingela.

    SvaraRadera