Sidor

tisdag 10 juli 2007

En liten rundvandring på grönsakslandet

Vi börjar i kryddträdgården . Här är min absoluta favorit. Citrontimjan i fullblom.
Så får ni ett recept i bara farten, för citrontimjan är super till fisk.

Ta ett tråkigt fryst fiskblock och lägg i en ugnsform. Blanda grädde och mjölk och krydda med örtsalt och citrontimjan, så att det blir grönprickigt. Häll blandningen över fisken in med den i ugnen och servera pressad potatis till, superenkelt men jättefestligt.
Här är en vacker ärta. Gråärten från Rättvik. Jag odlar den hittils för skönheten för jag har inte kommit på hur jag ska tillaga den än för att det ska bli gott. Annars kanske de passar som djurfoder bättre. Men visst är blomman vacker!!
Så här kan det bli om man är dålig på att rensa. En svart pensé har hittat ner till grönsakslandet. Backnejlikan som har slagit ihop sina blommor för kvällen vet jag inte om jag har satt dit eller om den har hittat dit själv. Jag brukar peta ner prydnadsväxter i grönsakslandet om jag har en lucka där. Framför växer flerårig salladslök, väldigt praktisk växt.
Bondbönor är faktiskt jättegott! Allra helst lättförvälda ner med en klick smör och en färsk vitlöksklyfta, den som väntar på något gott....
Det var allt för idag. Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar