Sidor

tisdag 3 juli 2007

Lite hemma hos mig - bilder

Jahapp ska visa lite inredningsbilder tänkte jag. Det rum jag är mest nöjd med det är sovrummet. Det var faktiskt det första rummet vi renoverade. När vi flyttade in i huset var sovrummet mörkgrönt från golv till tak, mörkgröna medaljongtapeter med gulddetaljer, ryys. Det ljusaste rummet var det mörkaste. Så här fint blev det.
Vi kan dock låtsas att den fula stålrörsgaveln är utbytt mot en gammal snirklig utdragssoffa i björk eller vitmålad. Jag har inte haft råd/hittat rätt än. Jag gillade Gudrun Sjödéns vårkollektion. Gardinlängderna köpte jag och delade på mitten (längsgående) så blev de inte så breda och hälften så dyra. Den lilla kudden är påsen som gardinlängden låg i. Jag håller också på med ett lapptäcke med samma gudrun-tyg som ska ligga ovanpå sängen. Men just nu är det ju sommar. På stolen ligger en handduk från samma kollektion. Annars är det mest 40-tals saker i sovrummet.

Här brevid en liten prydnad i toaletten, en pytteliten duk, rosa clips från 50 eller 60 talet en pytteliten vas i kristall och en pappersros som luktar gott. Toaletten är också ett trivselrum, lavendelblå väggar och vitt kakel. Badkaret kommer någongång bytas till bubbel eller tassbadkar, vilket är bäst??
Ja tillslut föll jag också för trenden i fattigmanssilver... En annan installation som kanske får lysa upp mörkret i höst, nu är jag bara inne för att lagamat, sk-ta och sova. Gammal bricka med porslinsrosor, pojkarnas tovade ullbollar och två ljusglas i fattigmanssilver från lyck-annas (trorjag).
I början sedan jag flyttat hemifrån så samlade jag 50-tal, men jag har tröttnat på den stilen. Jag tycker tiden fram till 50-talet är trevligare, lite ljusare och mer (national)romantisk. Eftersom vi bara bott i eget 5 år så har jag aldrig lagt någon energi/pengar på inredningen, man ska ju ändå flytta snart. Nu har jag äntligen ekonomi att köpa det jag vill. Jag har hellre en tom fläck än att jag köper något hastigt. Nu hade vi redan möbler för två hushåll eftersom alla släktingar kastar möbler efter oss för vi, "har ju plats", "gillar gamla grejor" osv. Oftast får vi jättefina saker, men vi har källaren full med grejer som jag måste sälja när jag orkar. Men man ska nog inte ha för bråttom att göra sig av med saker. Såsom brickan här ovanför, vad sjutton ska vi med den... och nu står den i vardagsrummet...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar