Sidor

onsdag 16 juli 2008

I'ts all about lavender

Lavendel omfattar så mycket jag tycker om. Färgen, doften och användbarheten. Jag plockade igår en tjock bunt för torkning, notera de översta kvistarna som är mycket mer intensiva i färg de har suttit på en buske från plantskolan, medan de bleka kommer från en självsådd buske, doften finns dock, tack och lov kvar.

Två rum i mitt hus har lavendelblå som bas, badrummet och sovrummet. Förra helgen fick jag nog ett litet städfnatt och storstädade sovrummet. Jag flyttade ut Tulis klädbyrå och nu känns sovrummet som ett riktigt vuxenrum. Nu har jag hängt upp mina favoriter lavendelblå gardiner från Gudrun Sjödèn och tillhörande kuddar på sängen. Jag flyttade in glaskupan med mina barnskor också och gjorde snyggt på byrån, tidigare stod där en liten bokhylla full med barnböcker.
Det är nästan pinsamt att visa den fula sängen. Jag har snyggare sängar men de spar jag till mitt nya sovrum (först måste hyresgästen flytta ut).

Lavender is something that embraces many things i like. The colour, the scent and the usefullnes of the flower. These branches is coming from my garden. I think the colour is so fainted because of the bush is selfseeded, but there is no fade in scent.
Two of the rooms in my home has the lavenderblue as basecolour, the bathroom and our bedroom. Last weekend I supercleaned our bedroom. I moved out Tulis chest of drawers and yet the room felt more adult. I hanged up my favourite curtains in lavenderblue from Gudrun Sjödèn and the matching pillows on the bed. I moved in my glass clouche with my toddler shoes and arranged it on the drawer. Before I had a shelf filled with childrens books on it. It's almost embarrassing to show you the ugly ugly bed. I have a pair of beautiful antique beds but I'm saving them for my new bedroom (first our lodger has to move).

17 kommentarer:

  1. Ooh your bedroom is beautiful! It's so big and light. Lavender is one of my favorites too, both the color, the scent and even the greyish leaves of the plant. I guess I only don't like it's roots. On the other hand I have never properly seen it's roots, it might be a surprise. I always have two wreaths or two bouquets or something else at my frontdoors. Of course when I had two lavender bouquets in linen, someone 'took' one. Yes we can say that there are a lot of lavenderfans out there!!

    SvaraRadera
  2. Skönt när man får röja ut lite och det blir som man vill ha det. Lavendel är ju en underbar växt, både som färg och doft, och blommorna är så skira och vackra. Kommoden som du har i ditt sovrum är jag så avis på, är på jakt efter en liknande själv, jättefin är den. Ha det gott i sommaren, idag skiner solen. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart sovrum i lavendeltoner, mycket snyggt, ser ut som taget från ett magasin med tema lantliga sommarsovrum! Kul med lite annonrlunda färger och detta var verkligen somrigt! Å ja, tack för din kommentar, och det är en del av dina grönsaker som är på G, tänkte visa dem senare om det blir ngt av dem men de är på god väg: ) Mari.

    SvaraRadera
  4. Lavendel är ju så ljuvlig. Tänk att det skiljer så mycket i färg på blommorna. Kul att få ett mer "vuxet" sovrum, man känner att det blir lite mer sitt eget igen.

    kram Ullis

    SvaraRadera
  5. Lavender is such a great plant. Did you know that when you plant it near roses it even helps to keep the bad bugs away from the roses. I love Lavender and have lots of it in my garden.
    Greetings, M

    SvaraRadera
  6. De roliga med altanbygget är att mannen planerat och betämt precis hur han vill göra, men han har inte berättat för mig. Så vi får väl se hur det blir. Vilken sjö det är kan man ju alltid fundera på. Många har gissat o hittills har ingen kommit på vad det är. Satt precis i samma tankar ang dig i dag o undrade var du håller till.

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  7. ÄLSKAR också lavendel..!

    Tack för att du länkar till mig !

    Jag har nyligen tagit bort min länklista, ingen nämd ingen glömd med andra ord...jag läser ju så VÄLDIGT många bloggar numera..!

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  8. Det ser väldigt romantiskt ut i ert sovrum tycker jag...Ska bli gott med skorpor snart ;-) Kram på dig/Majsan

    SvaraRadera
  9. Lavender is such a tranquil scent and your room has a look to match. Very peaceful!

    SvaraRadera
  10. Lavendel är en av måste-blommorna för sommaren. Har både vit, rosa och blå faktiskt. Ljuvligt med lavendeltema i ditt sovrum! kram!

    SvaraRadera
  11. Lavendel är en stor favorit hos mig också, sååå underbar!!
    Vad kul att få se bilder från ditt sovrum, det ser så fint och romantiskt ut!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  12. Åh ...Snygga Gudrun Sjöden tyger! Hon är oxå min favorit när det gäller kläder och tyger. Lavendel har jag faktiskt lyckats rätt bra med på vissa ställen..doftar ljuvligt som sagt!

    Liisa

    SvaraRadera
  13. Underbart med lavendel och så somrigt och fint du har! Jättefina gardiner! Kram :)

    SvaraRadera
  14. Hallå där och tack för köpet! Ska fixa och dona lite,så länge sätter jag nog ut bilden som du hade på blocket!

    Jättekul att ha en bild på den som äger bloggen...den låter så bekant så jag måste ha varit in här tidigare..jättefin är den iaf!

    Nu ska jag fixa och dona, samt göra ett inlägg! Jag länkar till dig då jag visar sängen-antar att det är ok...

    Kram så länge//Linda

    SvaraRadera
  15. Vilket vackert sovrum du har!! Fina gardinerna var från Gudrun.
    Ha det bäst
    kramar Malin

    SvaraRadera
  16. Hej :).
    Lavendel är både fint och doftar härligt :). Jag skulle oxå vilja få städfnatt nu *skratt*. Källaren är full nu. Kul att få se det fina sovrummet :). Jag fastnade speciellt för kommoden med kannan på.
    Tack för dina goa ord :)!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Heeej!! Vad vackert du gör, jag älskar lavendel både att se och dofta på.
    Kram Hannah

    SvaraRadera