Sidor

torsdag 19 januari 2012

Bat fit challenge 3. Build your own corset!

So time for Le Professeur Gothique's challenge no 3. 

For this Bat Fit Challenge you are to give up a bad habit, 
and in turn, replace it with a good habit.



Jag kanske låter väldigt präktig, men jag måste faktiskt tänka ett tag innan jag kunde komma på vad min dåliga ovana består av. Efter lite diskussion med sambon så kom vi fram till att jag måste göra det jag säger att jag ska. Jag säger ofta högt: Nä, nu måste jag äta mycket bättre. Eller att jag måste röra på mig mer. En vän till mig sa ju faktiskt något vettigt. Om hon lägger en timme på löpträning så vinner hon så mycket energi som hon orkar lägga på annat och göra saker fortare.

It must sound very smug, but I needed some time to think about what bad habit's I have, and what bad habit I must get rid of. So I just had a discussion with my man and we got the conclusion that I must do what I ought to do. Very often I speak out loud : Now I'm going to eat nothing but healthy food or I must start exercise, and then moan about lack of time. I was visiting a friend yesterday and she said that if she put one hour for exercise she gains the energy to get things done and get it done faster. I completely agree with that. So I joined Bat fit and I will keep my goals: Exercise and healthy food.

På tal om motion:
Jag har upptäckt att magen inte är lika platt längre och har funderat lite på det där. Jag hittade denna superbra träningsblogg. En 5-barnsmamma med platt mage. Hon är professionell tränare men har också dragits med putmage en gång i tiden. Hennes regel nummer ett: Gör aldrig situps för att få en platt mage, gör plankan istället. Hon beskriver det som att man ska bygga en inre korsett.

And talking about exercise:
I have discovered that my stomach has begin to bulge a bit too much and been thinking of that for a while. Then  I found this blog. A mom to 5 kids with a flat stomach. Well she's a professional trainer but she have had a bulge stomach as well. Her first rule is: Never ever do sit ups if you want to have a flat stomach. Do the plank instead! She describes it very nice: Build your own corset!


På tal om mat: 
Jag skippar allt med socker, stärkelse och mjöl i. Det gör att magen sväller och man får blodsockersvängningar. Något inte många människor tänker på, när de tuggar på en potatis, är att enzymet amylas som du har i munnen bryter ner stärkelsen till socker, redan i munnen! Jag har varit sparsam med kolhydrater till lunch ett bra tag eftersom jag har upptäckt att jag alltid drabbas av paltkoma en timme efter lunch och därefter känner sockerbehov för att bli pigg igen. Jag skulle inte direkt påstå att jag äter LCHF men något mellan det och GI. Jag vill tipsa om min favoritkock. Birgitta Högberg som lagar väldigt smaklig lågkolhydrat kost, med massor av grönsaker.

Talking about food:
I skip everything with sugar, starch and flour. It makes the stomach bulgy, you get sugarrushes and sugardips which makes you hungry or very tired. Something that many people don't think about is when your'e chewing your potato, the enzyme; amylas is breaking down the starch in the potato to sugar, already in the mouth! For a long time I've been very sparse with carbs on the lunch meal because I get a dip in blood sugar one hour later. That dip makes me tired and in crave for even more carbs. I can't say that my diet is LCHF but something between that and GI. I have a favourit chef; Birgitta Högberg, she cooks tasty low carb dishes with lots of vegetables.

10 kommentarer:

  1. Efter dina ord känner jag mig väldigt otacksamt i inlägget jag gjorde idag.
    Jag har ett val och inte du och det är många fler som du som inte har ett val.
    Men jag hoppas att du förstår hur jag menar, det är inte så att jag är otacksamt men det är svårt att uppskatta vad man har och det är mycket lättare att peka på något som man inte har. Det är något som jag jobbar på och jag hoppas att jag någon gång kan strunta i vad andra tycker och njuter lite mer av den personen jag är och vad jag har.
    Du är på G det läser jag, duktiga du! Heja på dig.
    Kram gerda

    SvaraRadera
  2. Good luck with this! It's great to share tips :)

    SvaraRadera
  3. Att bygga upp en inre korsett är jätteviktigt för att förebygga ryggvärk (och även oklädsam putmage). Har också för en längre tid sen läst att situps inte är att rekommendera. När det gäller maten följer jag inte någon speciell diet, utan det får vara förnuftet som styr.

    Ska kolla in de sidor du länkar till=)

    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. hehe,,,men de kanske e en bra ovana då :)
    å missa nu inte.....


    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter.......
    redan över 80fina bloggar med....
    VÄLKOMMEN:)
    Håkan

    SvaraRadera
  5. Ohhh vad bra tips jag fick nu, har alltid innan tränat mycket men sista åren har jag blivit latare än lat, och både kroppen och sinnet känner av det. Så i år ska jag ta tag i mitt liv igen...fniss. Det där med inre korsett lät så vettigt, och jag som hatar situps...jipeeee nu slipper jag göra såna...hihiii
    Ska in och läsa på träningsidan bums :-)) Jag försöker också äta nyttigt och undviker mjöl, äter nästan aldrig bröd t.ex och socker använder jag bara när jag bakar typ. Jättebra inlägg du hade, blev super peppad nu!! Ha en finfin söndag! Kramis Paula

    SvaraRadera
  6. liten rättelse bara....det är mjukt bröd som jag inte äter så ofta...däremot knäckebröd och finncrisp det kan jag inte vara utan, men en fralla någon gång vid festligare tillfällen eller vid någon fika ute, det unnar jag mig. Kraaaaam Paula

    SvaraRadera
  7. Hej
    tycker låter som en bra ovana att göra sig av med..
    Själv har jag jobbat som instruktör på ett gym i många år men det var ett tag sedan jag la av och har blivit väldigt lat...
    Vet precis vad man ska äta och träna men ändå så har man svårt att ta för sig....
    all lycka till:)
    ha en härlig måndag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  8. Det där med inre korsett känner jag igen. Det säger min sjukgymnast till mig... för då ska man även bli bättre om man har en dålig rygg...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  9. I remember the first time I ever heard of planking, in an exercise video. I thought, "That will be so easy!" Boy, was I wrong! It's truly hard work for just about every muscle in your body!

    SvaraRadera
  10. Tack för länken till Birgittas Höglunds mat!

    Ligger i startgroparna för ett nytt liv med LCHF och kan behöva lite extra mattips och nya recept.

    Fler övningar för den inre korsetten kan man hitta om man söker på bålstabilitet. Just bålstabilitet påverkar ens hållning och har man bra hållning tappar man ett par visuella kilon redan där. Utan att ha gjort nåt :)

    SvaraRadera