Sidor

tisdag 31 januari 2012

Monthly theme post; Rings

Dax för Sophistique Noirs månadstema! Jihoo! Denna gång är det ringar som ska visas.

It's time again for Sophistique Noirs monthly theme! Yay!! This time it's about rings. 
Jag fick till lite hastigt en fotografering på lördagseftermiddagen, lagom till solen höll på att gå ner. Jag har fler och när hade blivit mörkt så kom jag ju på de som ligger i studion (de är lite roliga) och den jag har runt halsen. Men jag får spara dessa till ett annat inlägg.
Det här smyckessettet av magnetit, är en blandning mellan nytt o gammalt. Örhängena är från 50-talet och jag älskar dem verkligen, men jag bär dem alldeles för sällan. Halsbanden och ringen är relativt nya. Som sagt jag bär dem inte ofta för halsbandet känns så kallt mot huden.

I did a quick photo session on saturday when the sun had started to set. I have a few more and when I was finished  and the light was gone, I came to think about those rings I have lying in my studio (very funny ones) and the ring I wear around my neck. Well I can save them for another time and another entrie. 
This set made of magnetites is a mix of new and old jewellery; The ear clips is from the 50's and I love them so much but I don't wear them very often though. The necklace and the ring are new or relatively new. As I said I don't wear them so often the necklace feels very cold to the skin.

Den här blaffiga ringen i silver har en behållare för gift, eller kanske en huvudvärkstablett. Den köpte mamma till mig på en resa. Locket är trasigt så jag behöver få det lagat innan jag kan bära den.

This is a big silver ring in oriental style with a locket for poison, or maybe a headache pill. My mother bought it for me on a trip. It is actually broken and I need to fix it before I can use it. 

Här är en guldring med mening för mig. Det är min ingenjörsring. Den fick jag när jag tog examen från högskolan. Jag bär den inte särskilt ofta nuförtiden, bara vid speciella tillfällen.

This ring in 18k gold means something special to me. This is my engineer ring. I got it when I graduated as a bachelor of science in Chemistry (thats my name in the ring by the way). I don't wear it much now, only on special occasions.

Här är däremot en ring som jag använder ofta. Så ofta och till och med på jobbet att markasiterna runt den röda stenen har börjat trilla av. Fotot gör inte riktigt stenen rättvisa, den har en vacker roströd djup glöd i sig. Jag hade en liknande med svart sten som jag har slarvat bort för inte så längesedan. Åh, jag ber om ursäkt för att jag visar närbild på mina torra händer.

This is a silver ring I wear very often, so often even at work, that a few of the marcasites around the red stone started to fall off. The photo does't make justice to the beautiful stone, it has a deep rust red glow. I bought is as a teenager. I had a similar with a black stone I lost not long ago. Excuse me, for close ups on my dry hands!

Sist men inte minst. Min förlovningsring, den är i 18k vitt guld och har en speciell behandling som gör att den är lite mörkare i tonen. Den tar jag aldrig av mig.

And last but nog least. My engagement ring. It is made of white 18k gold with a special polish that gives the  ring a darker colour. I never take it of. In sweden engagements ring are often simple and you buy two, one for the lady and one for the man.  The wedding ring are on the contrary the one with huge diamonds (if you can afford it).

Jag infogar en liten bat fit uppdatering också: Jag har inte mått så bra på sistone. Jag har varit nedstämd och tom på energi + en värk från helvetet. Men jag har varit liite duktig idag simmade jag 850 m (förra veckan 750). Jag kommer att lägga på längder tills jag kommer upp i ca 1 km som jag brukade simma förut.


I add a little bat fit update: I haven't been very well lately. Moody and lack of energy, and the hell of an ache. But I went to the local baths today and swimmed 850 m (last week 750). I will add lenghts for every week. I used to swim 1 km. 

12 kommentarer:

  1. Annorlunda smycken, den där ringen med lock var häftig.
    Hur går det med den smala linje, har du hunnit att gå ner redan något? Du är en kämpare, keep on going.
    Kram gerda

    SvaraRadera
  2. Ja några kilo har jag minskat men, hi hi, jag vågade inte väga mig igår...*skäms*

    SvaraRadera
  3. Jättefina smycken, jag ÄLSKAR ringar...har egentligen alldeles för många för att det ska vara "normalt"..!

    ; )

    Hoppas verkligen att du snart ska känna dig piggare & att värken ger med sig!

    STOR kram från Jenny

    SvaraRadera
  4. Din förlovningsring är så vacker! Jag tycker om enkla ringar som den, de är så lätta om man vill använda dem varje dag.

    SvaraRadera
  5. So beautiful! I love the first set, but I can imagine it would feel cold to wear! The red/marcasite ring is stunning. You can order loose marcasites from jewelry supply sites - I did that once to replace a bunch that were missing from a cameo I have. They're pretty inexpensive and come in various sizes.

    SvaraRadera
  6. Beautiful things, your oriental style ring is captivating! ^^

    I hope, you'll get better soon!

    SvaraRadera
  7. I like your engagement ring, I prefer quiet pieces to big stones. And it is a nice idea to buy a ring for graduating! Maybe I should do this for my PhD...

    SvaraRadera
  8. sorry to hear youre not feeling good :-(

    love the set best! pretty grey-silverish color!

    SvaraRadera
  9. Fina ringar du har. Gillade speciell det första svarta setet och din ingenjörsring..eller hur det nu stavas..ler.
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Lovely rings! Love the special meaning to the gold ring, it is definitely a keepsake. The one in the photo above it is so unique looking, I like it a lot!

    SvaraRadera
  11. Har oxå ett magnetit halsband efter min mormor , men som sagt iskallt !!
    Den är giftringen hur cool är inte den , åååå vad man skulle vilja veta historien bakom den .
    Ha en fin helg nu !!
    Kraam !

    SvaraRadera