Sidor

lördag 7 januari 2012

Happy birthday Chas, werever you are!

För hundra år sedan föddes en Charles Addams med en alldeles specifik sorts humor. Under hela sitt liv har han varit produktiv och ritat teckningar med en morbid och mörk humor för New York Times. Något som säger ganska mycket om honom som person var att vid sitt tredje äktenskap, hölls bröllopsceremonin på en kyrkogård för husdjur.


100 years ago a Charles Addams with a specific sense of humour was born. Through his whole life he has been productive drawing pictures with a dark or morbid sense of humour for New York Times. When he married for the third time, he and his becoming wife held the ceremony in a pet cemetary, that says a lot of the creator of the Addams Family.

För många år sedan var jag tursam och hittade två böcker med hans teckningar. Jag hittade dem på en gatuloppis. Den första boken (se framsida på bilden ovan) är så tung, den innehåller smakprov från 60 år av arbete. Den gavs ut 1991 ett år efter hans död.

Lots of years ago I was lucky to find two books with his drawings. I found them on a street flea market. The first book, with the front side above, is so heavy and contains 60 years of his work (not all of it though). It was printed 1991 one year after his death.


Den andra boken, framsida bilden nedan, kom ut -69 och innehåller bilder från 50 o 60-talet.

The other book, front side below is printed in 1969 and contains work during the 50's and 60's.
Som ni kan se så gjorde han andra figurer än bara familjen Addams.

You see, he mad a lot more than just the Addams family.

Så...nu vet ni vad jag ska läsa för godnattsagor ikväll.

So this is what I will have for bedtime stories tonight.

10 kommentarer:

  1. Goth, I never found a book about his work!
    =***

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en god fortsättning på det nya året!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Härligt med sådana härliga fynd.
    Hurra för alla loppisar.
    Ha en skön kväll.
    Kram Gerda

    SvaraRadera
  4. Vilka fina böcker!

    : )

    KRAM, Jenny

    SvaraRadera
  5. Har aldrig sett dem, så nu fick jag lära mig något nytt igen :)
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  6. Hej goa Therese!

    Men vad spännande..!

    Kram och ha en jättefin dag ♥
    Mia

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att du hittat dessa pärlor=) Roligt tecknat!

    Ha en fin fin fortsättning på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Hej
    Roligt att hitta något sådant och man kan nästa tänka sig att han var som en Addams själv...
    Tack söta för dina ord och oftast går det bra med renoveringen men ibland kan man bli så frustread att man aldrig får det klart utan det finns alltid där i bakhuvudet...
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  9. Tack för din värmande kommentar om min dukning! Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Ja vilken tur jag hade att kunna få köpa den för inköpspris dessutom.
    Men mallarna är inte så billiga så jag nöjer mig först med de två som jag har nu.
    Jag önskar dig en skön och lugn kväll eller vad som är över av det, jag är optimistisk.
    Kram Gerda

    SvaraRadera