Sidor

fredag 27 januari 2012

Real people

Äntligen har svt lyckats att göra en egen tvserie som jag tycker är värd att följa. Om ni inte har börjat titta på serien Äkta människor så vill jag rekommendera att kika på de första avsnitten på svt play.
Det är en sci-fi som utspelar sig i nutid, vilket gör att den inte känns sådär tillspejsad som vissa sci-fi filmer kan göra.


At last the swedish television has succeded to do a tv series that catch my interest. I could recommend you to watch the first episodes on svt play.
It's a science fiction that is happening in present time, wich makes it more realistic than other sci-fi series can be.



Det som jag gillar bäst med filmen är hur hubotarna lyckas locka fram människans sämsta egenskaper. För visst kan man väl bete sig hur som helst mot en robot som ser ut som en människa? Den har ju inga känslor eller åsikter och kan inte bli sårade. Eller hur är det egentligen med det?


The best is how the hubots (humanoid robots) tends to induce humans worst behaviours. Sure you can behave the way you like against a robot that looks like a human, isn't that true? Because it doesn't have any feelings or opinions and the can't get hurt, or can they?



Eftersom en sciencefiction måste innehålla lite action också så finns även ett sådant element med, den grenen av historien är faktiskt den som har fungerat sämst hittills. Eva Röse har lite svårt att spela hubot med stoneface, det spritter i de små ansiktsmusklerna och kroppen vill gärna göra mjuka rörelser.


Tack för de snälla kommentarerna som jag har fått. Det blir fortsatt lite gott o blandat här på bloggen. Jag är väl inte den enda som känner mig oinspirerad just nu. Jag tror att jag behöver vara utomhus lite mer och njuta av snön och dagsljuset. På söndag blir det i alla fall av då ska vi vara funktionärer på bandyturneringen. 


And because it is a science fiction it needs some action contents as well. That part of the story is actually the most boring one. Eva Röse who plays the evil one have difficulties to play a hubot with a stoneface, her tiny face muscles leaps and she have tendency for soft moves.


Thanks for all the cute comments! I will continue to post spreaded topics. Perhaps I'm not the only one with lack of inspiration right now. I think I need to be outdoors a lot more and enjoy the daylight and snow. We will have the opportunity on sunday when we will be helping hands at the bandy games.

13 kommentarer:

  1. Tack för tipset, jag ska kolla på det.
    ha nu en trevlig helg.
    Kram Gerda

    SvaraRadera
  2. Visst är den bra!!!

    Men jag gillade även Anno 1790,
    och hoppas på nya avsnitt..!

    KRAM & trevlig helg!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej Therese!
    Tack det låter som nåt som min man skulle gilla, han gillar sci-fi mer än jag, så den kan jag tipsa honom om.

    Du undrade om kommoden och det är en träkommod med träskiva som vi sågat ur och ställt ett handfat på.

    Kram
    Mia
    Ps jag tycker om din blogg precis som den är, lite mixad i en skön blandning :)

    SvaraRadera
  4. http://svt.se/2.162130/anno_1790

    MYCKET bra serie, men tyvärr kan man inte längre se den på SVT Play...

    :´(

    KRAM, Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag har inte kikat på den, men tack för tipset. Btw så gillar jag svtplay och alla andra kanalers play för jag bestämmer gärna när jag vill titta på program, ofta stämmer inte sändningstid med då jag har tid.

    Känner igen det du skrev om i förra inlägget...bilderna är slut och det är aldrig ljust när jag är hemma. Inte händer det något nytt heller värt att visa, men blogga det tänker jag göra iaf=)

    Du får gärna visa lite smycken, det gör iaf mig inspirerad;-)

    Kram på dig!
    Regina

    SvaraRadera
  6. Kaffe är inte bra för dig! Vad gör du i källaren? :-D

    SvaraRadera
  7. Hi, her blog is very interesting, i loved.
    I will go make downloading this serie, i'm curious XD
    Sorry i never have whritten in her blog, i promisse that i will appeared here more times =)

    SvaraRadera
  8. so that is a swedish series, right? sounds interesting and maybe i should try to find it somewhere :-D

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att de har gjort sminkningen väldigt bra på hubotarna...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  10. Hej
    Har inte tittat på den men har sett reklam på den, jag tittat dock inte så mycket på tv men när jag gör blir det ofta mer åt fantasi hållet och dokumentärer...
    Inspirationen kommer tillbaka men lätt att få svacka nu i januari februari...
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  11. Den har jag missat, så det ska jag kolla!

    Ha en fin dag!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  12. Gillar oxå den serien och kronjuvelerna som gick för ett tag sen .
    Kul när de gör lite vettigt .
    Ha det bäst !!
    Kraam

    SvaraRadera